Door het faillissement van BCT-leverancier Quipment komen honderden taxibedrijven in de problemen. Ze hebben forse bedragen aanbetaald om te voldoen aan de BCT-verplichting per 1 juli. Maar de taxibedrijven lopen nu het risico dat geld kwijt te zijn, want dat zit in de failliete boedel. Ook dreigen zij de subsidie mis te lopen, omdat de kans bestaat dat er niet voor 1 september is ingebouwd. Terwijl de liquiditeitspositie van diverse taxibedrijven al behoorlijk slecht is.
Bovendien is het maar de vraag of er een doorstart gerealiseerd wordt en onder welke voorwaarden dat gebeurt. Terwijl deze taxi-ondernemers wel enkele dagen geleden een brief hebben ontvangen van het ministerie dat er vóór 1 juni een BCT voor alle taxi’s besteld moet zijn. En die moet dan uiterlijk 1 september zijn ingebouwd.
“Het ministerie moet met een regeling komen om de subsidie voor de Quipment-klanten veilig te stellen”, vindt Bertho Eckhardt, voorzitter KNV Taxi. “Het kan niet zo zijn dat zij de dupe worden van deze kwestie.”
Eerder ging al Taxamatic failliet. En ook als Quipment erin slaagt een doorstart te realiseren, zulllen veel ondernemers niet graag extra aanbetalingen doen of bestellingen plegen bij een onlangs failliet verklaard bedrijf.
Het faillissement betekent dat er maar twee leveranciers op dit moment BCT’s kunnen levereren: Cabman en Taxitronic. Terwijl keuzevrijheid voor ondernemers en een gezonde marktwerking altijd al de voorwaarden waren voor invoering van de Boordcomputer Taxi. En daarvan is nu niet echt meer sprake.
“Het beste is minimaal drie of vier verschillende leveranciers”, vindt ook Eckhardt. “Want de taxibranche is gebaat bij een competitieve BCT-markt. Met twee aanbieders is het aanbod wel heel mager.”
Dat de overheid juist korte tijd voor het faillissement alle taxi-ondernemers heeft opgeroepen een BCT te bestellen vóór 1 juni, kan volgens Eckhardt de overheid niet aangerekend worden. “Ook als veel ondernemers naar aanleiding van de brief bij Quipment een bestelling hebben gedaan, is het heel makkelijk om naar de overheid te wijzen. Maar die kijkt alleen naar de technische specificaties en is niet op de hoogte van de financiële gezondheid van de BCT-leveranciers.”
Ondertussen dreigen honderden taxibedrijven zwaar de mist in te gaan door deze kwestie. “Ik heb al 20.000 euro aanbetaald. Dit is voor mij een gigantisch probleem”, vertelt Peter Arns van Taxi Arns uit Overloon. “Er zijn er 5 ingebouwd, ik heb er nog 10 op de plank liggen. Het is maar de vraag wat daarmee gebeurt. De kans is groot dat ze waardeloos worden. Wij zijn maar een klein bedrijf en de taximarkt is al zo slecht. Dit kunnen wij er niet bij hebben. Ik heb net nog een aantal forse facturen ontvangen van Quipment. Gelukkig heb ik die niet betaald.”
Bovendien speelt nog een ander probleem. Bij diverse vervoerscontracten moeten taxi-ondernemers verplicht rit-data aanleveren, bijvoorbeeld bij Regiotaxi of Valys. Als een bedrijf dat niet doet, volgen boetes of raken ze zelfs het contract kwijt.
Arns: “Daardoor wordt ik dubbel gestraft. Zeker omdat de Quipment-BCT’s die al wel ingebouwd zijn regelmatig storing geven. Die die geven dan ook geen data. Het aantal storingen zal nu zeker niet afnemen. En volgens de contracten ben ik verplicht om bij minimaal zoveel procent van de ritten data aan te leveren. Dat lukt niet, waardoor ik dubbel gedupeerd ben en zwaar in de problemen kom